O co chodzi?

Kampania społeczna „Niepełnosprawność. Niewidzialność? To ja!” na rzecz integracji osób z niepełnosprawnościami ma za zadanie zwiększyć świadomość mieszkańców i mieszkanek Wrocławia na temat funkcjonowania, udogodnień oraz savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w szeroko rozumianej przestrzeni publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji miejskiej.
W ramach kampanii powstało i jeszcze powstanie szereg materiałów (plakaty, filmiki, wywiady, wystawa, itd.), których spójny przekaz zwiększa wiedzę oraz kładzie nacisk na zrozumienie potrzeby udogodnień, z jakich korzystają na co dzień osoby ze szczególnymi potrzebami. Poprzez wizualizację życiowych sytuacji chcemy edukować i budować obywatelskie społeczeństwo bez barier.

Kto za tym stoi?

Pomysł kampanii jest efektem spotkań wrocławskiej Grupy Branżowej ds. Osób z Niepełnosprawnościami i Dostępności przestrzeni publicznej oraz usług. Grupa branżowa powstała w listopadzie 2018r, tworzy ją ponad 30 wrocławskich organizacji pozarządowych, instytucji samorządowych i grono ekspertów z obszaru szeroko rozumianej niepełnosprawności i dostępności.

logo Wrocławskiej Grupy Branżowej do spraw Osób z Niepełnosprawnościami i Dostępności przestrzeni publicznej i usług

W imieniu grupy branżowej, operatorami projektu są: Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych oraz Federacja Kibiców Niepełnosprawnych. Zadanie jest współfinansowane jest ze środków PFRON będących w dyspozycji MOPS Wrocław www.mops.wroclaw.pl i zlecone przez Gminę Wrocław www.wroclaw.pl

Cztery logotypy; od lewej PFRON, Wrocław bez barier, MOPS we Wrocławiu, Wrocław - Miasto Spotkań - Patronat Honorowy Prezydenta Wrocławia. Poniżej informacja: Zadanie jest współfinansowane jest ze środków PFRON będących w dyspozycji MOPS Wrocław

Po co?

Celem naszego działania jest zwiększenie wiedzy i świadomości mieszkańców Wrocławia na temat rzeczywistych potrzeb osób z niepełnosprawnościami w przestrzeni publicznej (ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów komunikacji miejskiej) oraz udogodnień dla osób z niepełnosprawnością wprowadzanych w przestrzeni publicznej (np. środkach transportu, na parkingach, w obiektach kultury, urzędach, szkołach, uczelniach, na przystankach i w biurach).
Mamy nadzieję, że dzięki naszej kampanii wzrośnie np. poziomu akceptacji i zrozumienia pasażerów wobec udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami stosowanych w pojazdach miejskiej komunikacji publicznej.

Zależy nam na tym, aby Wrocławianie i Wrocławianki poznali oraz utrwalili podstawowe zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami.
Jesteśmy przekonani, że dzięki temu stworzymy warunki sprzyjające większej aktywności społecznej, politycznej i zawodowej osób z niepełnosprawnościami.

Kampania to między innymi:

  • Filmy prezentujące mieszkańców i mieszkanki Wrocławia, które jednocześnie są osobami z niepełnosprawnościami.
    ( Andrey – osoba niewidoma, Patrycja – osoba niesłysząca, Anna – z niepełnosprawnością intelektualną, Tomek – z niepełnosprawnością ruchową)
Andrey – film z audiodeskrypcją i tłumaczeniem na Polski Język Migowy
Andrey – film z napisami
  • Plakaty, na których widoczne są wyłącznie atrybuty i symbole niepełnosprawności (wzrokowej, słuchowej, ruchowej i intelektualnej), przez które często postrzegamy osoby z niepełnosprawnościami,
Kolorowy plakat w kształcie prostokąta zorientowanego pionowo. Na żółtym tle w centralnej części plakatu duży biały napis będący hasłem kampanii: Niepełnosprawność. Niewidzialność? Poniżej mniejszymi literami: Niepełnosprawność to jedna z moich cech. Nie jedyna. Zauważ mnie i moje potrzeby. Nad napisem męski kaszkiet i ciemne okulary, pod napisem biała laska, buty i leżący obok nich pies przewodnik. Biszkoptowy labrador z uprzężą uniesioną do góry i zawieszoną w powietrzu. Całość sprawia wrażenie jakby zabrakło głównego bohatera tej kompozycji. Osoby niewidomej, postaci która została z niej wymazana, przez co stała się niewidzialna. U dołu belka z logotypami organizacji i instytucji zaangażowanych w opracowanie kampanii. Pod nią drobnymi literami: Zadanie jest współfinansowane ze środków PFRON będących w dyspozycji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Obok belki z logotypami, po prawej stronie kod qr i adres strony internetowej do której prowadzi: www.wro-ngo.pl
Kolorowy plakat w kształcie prostokąta zorientowanego pionowo. Na pomarańczowym tle w centralnej części plakatu twarz młodej kobiety z zespołem downa. Jest uśmiechnięta. Ma pogodne, błyszczące oczy, blond włosy i okulary w niebieskich oprawkach. Ten obraz został jednak stworzony z puzzli, które są niekompletne. Brakuje kilku elementów przez co twarz kobiety jest tylko częściowo widoczna. Jej pełny wizerunek podpowiada nam wyobraźnia. Pod puzzlami duży biały napis, będący hasłem kampanii: Niepełnosprawność. Niewidzialność? Poniżej, mniejszymi literami: Niepełnosprawność to jedna z moich cech. Nie jedyna. Zauważ mnie i moje potrzeby. U dołu belka z logotypami organizacji i instytucji zaangażowanych w opracowanie kampanii. Pod nią drobnymi literami: Zadanie jest współfinansowane ze środków PFRON będących w dyspozycji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Obok belki z logotypami, po prawej stronie kod qr i adres strony internetowej do której prowadzi: www.wro-ngo.pl
Kolorowy plakat w kształcie prostokąta zorientowanego pionowo. Na ciemno-niebieskim tle w centralnej części plakatu czerwona czapka, pod nią szelki, a obok nich po prawej i lewej stronie ramiona i dłonie pokazujące znak języka migowego. Na plakacie brakuje jednak całej sylwetki migającego do nas człowieka. Wygląda to tak, jakby został z niego wymazany przez co stał się niewidzialny. Poniżej duży biały napis, będący hasłem kampanii: Niepełnosprawność. Niewidzialność? Pod nim, mniejszymi literami: Niepełnosprawność to jedna z moich cech. Nie jedyna. Zauważ mnie i moje potrzeby. U dołu belka z logotypami organizacji i instytucji zaangażowanych w opracowanie kampanii. Pod nią drobnymi literami: Zadanie jest współfinansowane ze środków PFRON będących w dyspozycji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Obok belki z logotypami, po prawej stronie kod qr i adres strony internetowej do której prowadzi: www.wro-ngo.pl
  • 12 filmowych wywiadów i infografik, na których prezentujemy dobre praktyki i podstawowe zasady savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnościami.
Kolorowa infografika w kształcie kwadratu. Na niebieskim tle umownie wydzielone zostały dwie przestrzenie. U góry po lewej mamy wnętrze tramwaju. W nim duże szyby, na jednej z nich wyświetlona godzina 7:50 i pionowa poręcz, przy której stoi pasażer i nerwowo zerka na zegarek. To wysoki mężczyzna z aktówką w granatowej koszuli z krawatem i żółtych spodniach w kratę. U dołu po prawej - umowny przystanek, a na nim młoda kobieta na wózku, Ma ciemnie włosy, różową tunikę i granatowe spornie. Powyżej wózka napis: Irytuje cię długi postój na przystanku? To dzięki niemu mam czas by spokojnie wejść do tramwaju. Obok wózka, po lewej, hasło kampanii napisane dużymi białymi literami: Zauważ mnie i moje potrzeby. Pod nim adres strony internetowej www.wro-ngo.pl. U dołu belka z logotypami organizacji i instytucji zaangażowanych w opracowanie kampanii. Pod nią drobnymi literami: Zadanie jest współfinansowane ze środków PFRON będących w dyspozycji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Kolorowa infografika w kształcie kwadratu. Na żółtym tle niewielki park z zielonymi drzewami, przed nim, na pierwszym planie spaceruje młoda niewidoma kobieta. Ma czarne włosy, niebieską sukienkę i białe spodnie. Na nosie ciemne okulary. Obok niej idzie duży pies przewodnik w typie owczarka niemieckiego i charakterystycznej uprzęży. Po lewej stronie napis: Pies przewodnik jest skupiony na swoich zadaniach. Pomaga mi w codziennym funkcjonowaniu. Nie głaszcz go, nie wołaj i nie rozpraszaj. Dziękuję. Poniżej duże hasło kampanii: Zauważ mnie i moje potrzeby. Pod nim adres strony internetowej www.wro-ngo.pl. U dołu belka z logotypami organizacji i instytucji zaangażowanych w opracowanie kampanii. Pod nią drobnymi literami: Zadanie jest współfinansowane ze środków PFRON będących w dyspozycji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Kolorowa infografika w kształcie kwadratu. Na żółtym tle schematycznie zaznaczone kępy zielni , a przed nimi na pierwszym planie, ścieżką idzie młoda niewidoma kobieta. Ma proste jasne włosy do ramion i fioletowy płaszcz, a pod nim białą sukienkę, do tego czarne trzewiki. Na nosie ciemne okulary, a w reku biała laska. Tuż przed nią na chodniku stoi porzucona hulajnoga. Po lewej stronie napis: Nie stawiaj przeszkód na chodniku. Ich omijanie jest dla mnie trudne, a czasem nawet niebezpieczne. Poniżej duże hasło kampanii: Zauważ mnie i moje potrzeby. Pod nim adres strony internetowej www.wro-ngo.pl. U dołu belka z logotypami organizacji i instytucji zaangażowanych w opracowanie kampanii. Pod nią drobnymi literami: Zadanie jest współfinansowane ze środków PFRON będących w dyspozycji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Kolorowa infografika w kształcie kwadratu. W tle dominują kolory biały, żółty i szary. W centralnej części grafiki niewidomy starszy pan w czarnym kapeluszu i ciemnych okularach. Nosi czarne spodnie i niebieską kurtkę. Ma siwą brodę i białą laskę. Stoi przed przejściem dla pieszych, nad nim świeci zielone światło. Obok niego młody mężczyzna w zielonej kurtce i niebieskich spodniach. Jest niezdecydowany, stoi w pewnym dystansie od starszego pana. Po lewej stronie biały napis: Chcesz mi pomóc? podejdź i śmiało zapytaj, czy i jakiej pomocy potrzebuję. Na pewno znajdziemy wspólny język! Poniżej duże hasło kampanii: Zauważ mnie i moje potrzeby. Pod nim adres strony internetowej www.wro-ngo.pl. U dołu belka z logotypami organizacji i instytucji zaangażowanych w opracowanie kampanii. Pod nią drobnymi literami: Zadanie jest współfinansowane ze środków PFRON będących w dyspozycji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
  • Wystawa, która zostanie zorganizowana i zaprezentowana w przestrzeni Wrocławia w listopadzie 2021r. i będzie podsumowaniem całej naszej kampanii; więcej informacji o wystawie wkrótce.
  • Edukacja, przedstawiciele środowiska osób z niepełnosprawnościami będą w placówkach edukacyjnych prowadzić spotkania z dziećmi i młodzieżą, aby oswoić uczniów z różnymi niepełnosprawnościami i uwrażliwić ich na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.

Organizacje i instytucje tworzące wrocławską Grupę Branżową do spraw Osób z Niepełnosprawnościami i Dostępności:

  • Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych
  • Fundacja Aktywizacja
  • Fundacja Estyma
  • Fundacja Eudajmonia
  • Fundacja Fonis
  • Fundacja Imago
  • Fundacja Katarynka
  • Fundacja Lepsze dni
  • Fundacja Manufaktura Inicjatyw
  • Fundacja Opieka i Troska
  • Fundacja Polska Bez Barier
  • Fundacja Potrafię pomóc
  • Fundacja Promyk Słońca
  • Fundacja Sensor
  • Fundacja To The Future
  • Fundacja Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci
  • Fundacja Znacznie Więcej
  • Fundacja Instytut Badań i Rozwoju Lokalnego
  • Klub Kibiców Niepełnosprawnych
  • Federacja Kibiców Niepełnosprawnych
  • Fundacja Niepełnosprawni Stabłowice i Przyjaciele
  • Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego
  • Polski Związek Głuchych
  • Polski Związek Niewidomych
  • Stowarzyszenie Ostoja
  • Stowarzyszenie Twoje Nowe Możliwości
  • Wrocławskie Stowarzyszenie Głuchych Nadzieja
  • Wrocławski Zakład Aktywności Zawodowej
  • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
  • Biuro „Wrocław bez barier”
  • Społeczny Doradca Prezydenta miasta Wrocławia ds. osób z niepełnosprawnościami
  • Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej
  • Społeczna Wrocławska Rada Konsultacyjna ds. Osób Niepełnosprawnych
  • Terenowy Pełnomocnik Rzecznika Praw Obywatelskich
  • Pełnomocnik Marszałka Województwa Dolnośląskiego ds. Osób z Niepełnosprawnościami
  • Koordynatorka Dostępności w Urzędzie Miasta Wrocław

Uczestnikami spotkań grupy są również przedstawiciele:

  • Urzędu Statystycznego we Wrocławiu
  • Oficer pieszy z Biura Zrównoważonej Mobilności
Przewiń do góry Skip to content